Assertief denken en handelen

Inhoud

Veel mensen vinden het moeilijk om ‘Nee, dat gaat niet lukken’ te zeggen. Of om op een rustige manier ‘ik wil’ te zeggen uit schrik om onaardig gevonden te worden. Voor velen onder ons is zeggen wat men echt wilt lastig. Het kan namelijk leiden tot een conflict en is dat niet net wat we willen vermijden? 

Assertiviteit helpt om beter te zien wat uw behoeften zijn, zonder de belangen van anderen uit het oog te verliezen. U gaat uzelf sterker, zelfbewuster en weerbaarder voelen en gedragen.

PROGRAMMA:


Waarom is communicatie zo belangrijk en tevens soms zo moeilijk?

  • Het belang van communicatie
  • De belangrijkste struikelblokken/valkuilen

Is assertiviteit een levensfilosofie?

De 4 basishoudingen in communicatie: subassertiviteit, superassertiviteit, manipulatie en assertiviteit

Spiegel op uzelf: ontdek uw eigen communicatiestijl(en) a.d.h.v. een vragenlijst

  • Potentiële sterktes en zwaktes van uw eigen communicatiestijl
  • Wanneer is deze stijl wel/niet/minder/meer aangewezen?
  • Wat is de impact van de verschillende communicatiestijlen op uzelf en op anderen?
  • Welke overtuigingen horen bij welke stijl? Hoe kan u deze ombuigen?
  • Hoe kan u deze stijl(en) meer of minder gebruiken/afbouwen?

Bewuster en efficiënter inzetten van de verschillende communicatiestijlen i.f.v. de context, uw gesprekspartner en uw doel. 

Verschillende technieken en communicatievaardigheden worden aangereikt en ingeoefend op basis van praktijkvoorbeelden en ervaringen van de cursisten.

  • Optimaal leren gebruiken en inzetten van technieken zoals: actief luisteren, herformuleren, vraagstellingstechnieken, empathie, …
  • Hoe kan u op een positieve en constructieve manier reageren op kritiek?
  • Hoe kan u op een positieve en constructieve manier negatieve feedback geven?
  • ‘Neen’ leren zeggen met respect voor uzelf en de ander, meer grenzen inbouwen. 
  • Meer opkomen voor uzelf, meer uw mening geven in vergaderingen, one to one gesprekken, … 
  • Meer uw eigen standpunt innemen en verdedigen, sneller feedback terugkoppelen.
  • Win-win afspraken leren maken ook al zijn de meningen verdeeld. 
  • Hoe kan u op een non-verbale manier meer assertiviteit uitstralen? Wat is de impact van lichaamstaal?

Omgaan met voor u ‘moeilijke’ mensen (conflicthantering). 

Uitwerken van een concreet individueel actieplan dat onmiddellijk in de praktijk kan toegepast worden.

Doelgroep

  • Leidinggevenden/medewerkers die te horen krijgen dat ze wat assertiever mogen zijn
  • Leidinggevenden/medewerkers die te horen krijgen dat ze té assertief en té direct zijn

Voorkennis

/

Duur

2 dagen. 

Datum

Regio Oost-Vlaanderen

  • Kortrijk
  • 02/03 + 09/03/2023

Organiseert u deze opleiding liever op maat op de werkvloer?

Dat kan! Deze opleiding behoort tot ons aanbod Werkbaar werk en wordt dus 100% gesubsidieerd. De subsidiebedragen zijn wel geplafonneerd in overeenstemming met de grootte van je onderneming. Voor meer info kan je de spelregels raadplegen.

Wil je deze opleiding volgen in open aanbod maar behoren de open data niet tot jouw regio? Neem contact met ons op, we helpen u graag verder!

Inschrijven